|
NIEZALEŻNY SAMORZĄDNY ZWIĄZEK ZAWODOWY POLICJANTÓW
NSZZ POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Władze
Tu jesteś :
Strona główna >
Archiwum wiadomości > Wakaty w Policji w 2021 roku |
Czy liczba wakatów w 2021 roku w Policji spadnie poniżej 3 tysięcy?
Commons.wikimedia.org, autor: Radosław Botev, licencja: CC BY-SA 4.0 pl
Dzięki danym otrzymanym w trybie dostępu do informacji publicznej przedstawiamy stan kadrowy Policji na dzień 1 maja 2021 roku.
Zgodnie z otrzymanymi danymi, na dzień 1 stycznia 2020 roku w Policji brakowało 4 461 funkcjonariuszy, natomiast obecnie brakuje 5 388 funkcjonariuszy, co stanowi 5,22 % wakatów.
Najtrudniejsza sytuacja jeżeli chodzi o liczbę wakatów panuje w:
Jeżeli chodzi o staż służby to wygląda to następująco:
Wiek funkcjonariuszy przedstawia się następująco:
Wykształcenie:
Kobiety w Policji:
Stan zatrudnienia:
Stan zatrudnienia wg. służb:
Analiza danych wskazuje, że od szeregu lat problemem jest zapełnienie wakatów głównie w dużych miastach jak: Warszawa, Katowice, Poznań, Wrocław, Szczecin, Łódź i Kraków. Bez konkretnych zachęt finansowych w tych miejscach jeszcze prawdopodobnie przez długie lata będzie problem z naborem, a przyjmowanie do służby osób z odległych od aglomeracji miejscowości jest nieracjonalne i mało efektywne z punktu widzenia potrzeb służby. Tzw. „dodatek aglomeracyjny” mógłby rozwiązać problem, z wyjątkiem Warszawy, gdzie bez wsparcia stolicy przez inne województwa w ramach tzw. „adaptacji zawodowej” sytuacja byłaby bardzo zła. Wakat przekraczający ponad tysiąc utrzymuje się od dłuższego czasu i, jak widać, nie ma widoku na zmianę tej sytuacji.
NSZZ Policjantów oczekuje od Rządu RP uchwalenia jeszcze w tym roku przez Parlament RP kolejnego programu modernizacji służb, w tym Policji, który powinien wejść w życie od 1 stycznia 2022 roku i powinien trwać co najmniej do 2025 roku. Obecna inflacja powoduje, że otrzymane przez funkcjonariuszy podwyżki są przez nią pożerane, a wartość nabywcza złotówki staje się coraz mniejsza. Widać to po każdej wizycie w sklepie itp. Musi się również odbyć dyskusja dotycząca systemu emerytalnego. Obecnie w Policji funkcjonują 3 systemy i może ich być nawet 4 po wprowadzeniu zmiany art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym (…).
Jeżeli Europejski Program Rozwoju zostanie wprowadzony w życie, to rządzący nie powinni mieć problemu ze znalezieniem środków budżetowych na ww. program, w tym w głównej mierze na wzmocnienie systemu motywacyjnego uposażeń policjantek i policjantów, co jest zapisane w porozumienia z 2018 roku.
Muszą znaleźć się zachęty finansowe dla funkcjonariuszy, którzy dzisiaj mają 15 i więcej lat służby, gdyż obecna siatka płac tego im nie gwarantuje, a poza tym nie zawiera ona już żadnego elementu motywacyjnego, gdyż w ostatnich latach została mocno spłaszczona tak, aby funkcjonariusze na stanowiskach roboczych mogli otrzymać jak największe podwyżki. Średnia dodatku służbowego, która jest obecnie na poziomie kilkunastu procent, a mogłaby sięgać nawet 50% uposażenia zasadniczego nie jest do zaakceptowania i wymaga działań systemowych – dodatek progresywny.
Od lat wszyscy Komendanci Główni Policji mówią o potrzebie zbudowania ścieżki kariery zawodowej, ale przez 30 lat żadnemu to się nie udało, co jest porażką naszej całej formacji, a głównie jej kierownictwa. Dlaczego tak się dzieje? Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Aby stworzyć czytelną ścieżkę, należy doszacować budżet Policji, a najlepiej zacząć go projektować na zasadzie podobnej jak w MON, to znaczy w korelacji z PKB.
W przeciwnym razie środki wakatowe, tak jak dotychczas, zamiast trafić do policjantów na awanse, nagrody i podwyższenie dodatków służbowych, będą źródłem pokrywania pod koniec roku niedoborów finansowych w tzw. „rzeczówce”, a gdy liczba wakatów spadnie do poziomu tysiąca, to będzie klops lub nastąpi przebudzenie decydentów. Ale dlaczego to policjanci muszą ponosić od lat koszty niedoborów finansowych polskiej Policji?
Biuro Prasowe Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów
woj. wielkopolskiego
Źródła:
www.nszzpwlkp.pl
nszzp.pl