|
NIEZALEŻNY SAMORZĄDNY ZWIĄZEK ZAWODOWY POLICJANTÓW
NSZZ POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Władze
Tu jesteś :
Strona główna >
Archiwum wiadomości > Odpowiedź wiceministra A.Rapackiego |
Home E-mail |
Wiceminister Adam Rapacki odpowiada Przewodniczącemu Zarządu Głównego NSZZ Policjantów w sprawie budżetu służb mundurowych w 2010 roku.
Pan Antoni DUDA
Przewodniczący Zarządu Głównego
NSZZ Policjantów
W nawiązaniu do pisma z dnia 8 stycznia 2010 roku (sygn. F-4/2010), w sprawie wysokości budżetu służb mundurowych w 2010 roku i możliwości waloryzacji uposażeń, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
Na wstępie, pragnę poinformować, iż poziom wydatków określonych w ustawie budżetowej na 2010 rok uwarunkowany jest sytuacją gospodarczą kraju, która determinuje możliwości finansowe budżetu państwa.
Odnosząc się natomiast do wielkości środków na uposażenia i poziomu tych uposażeń informuję, że w ustawie budżetowej na rok 2010 kwota bazowa dla funkcjonariuszy, z której wynika wysokość przeciętnego miesięcznego uposażenia, określona została na poziomie roku 2009. Kwota ta ma również zastosowanie do żołnierzy oraz funkcjonariuszy innych służb, w tym Służby Więziennej, co oznacza, że ich uposażenia także nie uległy podwyższeniu.
Ponadto, odnosząc się do wysokości budżetu służb podległych Ministrowi Sprawiedliwości, pragnę poinformować, iż łączny plan wydatków więziennictwa na 2010 rok jest wyższy od poziomu wydatków z 2009 roku (w porównaniu do planu po zmianach na dzień 12 grudnia 2009 r.) o 3,3 %, natomiast w stosunku do wydatków określonych w pierwotnym układzie wykonawczym, tj. przed ograniczeniami wydatków w ramach nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 rok wydatki te są niemal na identycznym poziomie (spadek o niespełna 0,9 %).
Dodatkowo wymaga podkreślenia, że w ramach nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 rok, wydatki na wynagrodzenia w części 15 "Sądy powszechne" oraz w części 37 "Sprawiedliwość", w tym również wydatki na wynagrodzenia w więziennictwie, nie podlegały ograniczeniom. Wydatki na wynagrodzenia w projekcie budżetu na 2010 r. kształtują się zatem na poziomie ustawy budżetowej na rok 2009 (przed lipcową nowelizacją).
W odniesieniu natomiast do kwestii braku waloryzacji wynagrodzeń funkcjonariuszy Służby Więziennej w 2010 roku należy zauważyć, że w projekcie ustawy budżetowej na 2010 rok, nie przewidziano zwiększenia wynagrodzeń o przewidywany wskaźnik inflacji dla służb mundurowych.
Dodać przy tym należy, że również kwoty bazowe dla pozostałych grup pracowników państwowej sfery budżetowej, w tym członków korpusu służby cywilnej nie uległy zmianie w stosunku do roku 2009. Także wynagrodzenia osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń zostały określone na poziomie ustawy budżetowej na rok 2009.
W kontekście powyższego, wnioskowana przez związki zawodowe waloryzacja uposażeń wydaje się niezasadna, z uwagi na brak waloryzacji żołnierzy, funkcjonariuszy innych służb oraz pracowników cywilnych.
Poza tym - z uwagi na uchwalenie przez Sejm RP w dniu 22 stycznia br. ustawy budżetowej na rok 2010 (w dniu 25 stycznia 2010 roku przekazana do podpisu Prezydenta RP) - nie ma możliwości zwiększenia budżetów poszczególnym służbom, w tym również zwiększenia funduszu uposażeń na ewentualne podwyżki.
Niezależnie od powyższego, pragnę przedstawić informacje dotyczące poszczególnych służb mundurowych.
POLICJA
W 2010 roku w Policji możliwe są tylko podwyżki fakultatywne dokonywane przez właściwych przełożonych w ramach posiadanych środków na uposażenia. Spowodowanie jest to faktem, że ustawodawca w art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy budżetowej na rok 2010 określił średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej - w wysokości 101,0 %, nie zwiększając jednocześnie kwot bazowych stanowiących podstawę do ustalania wysokości wynagrodzeń zasadniczych członków korpusu służby cywilnej oraz uposażeń zasadniczych policjantów (art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2). Przyznane Policji środki na uposażenia nie dają podstaw do zmiany przez Radę Ministrów rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie policjantów (Dz. U. Nr 236, poz. 1623). Zmianie nie ulegają również mnożniki kwoty bazowej w poszczególnych grupach zaszeregowania określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 152, poz. 1732, z późn. zm.). Wobec powyższego brak jest możliwości dokonania w tym roku podwyżek uposażeń dla wszystkich funkcjonariuszy Policji.
Źródło : www.nszzp.pl