|
NIEZALEŻNY SAMORZĄDNY ZWIĄZEK ZAWODOWY POLICJANTÓW
NSZZ POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Władze
Tu jesteś :
Strona główna >
Archiwum wiadomości > Opinia do proponowanych zmian w ustawie o Policji |
Home E-mail |
Opinia do proponowanych zmian w ustawie o Policji
Warszawa, 30 września 2009 roku
ZZ-858/2009
Pan Adam RAPACKI
Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych
i Administracji
Odpowiadając na pismo DP-I-0231-1730/08/ES, które wpłynęło do ZG NSZZ Policjantów w dniu 31 sierpnia 2009 roku, Zarząd Główny Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów przedstawia uwagi i propozycje zmian dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw, a także własne propozycje zmian obowiązującej Ustawy o Policji, które zdaniem ZG NSZZ P winny znaleźć się w znowelizowanej ustawie.
Kolorem czerwonym zaznaczono wszystkie uwagi i propozycje odnoszące się do przedłożonego projektu, a kolorem zielonym własne propozycje zmian w obowiązującej Ustawie o Policji.
I. Uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw:
1. Do art. 1 ust. 2 pkt 10 ustawy o Policji (art. 1 pkt 1 lit. "a" projektu):
W proponowanej zmianie brak jest wskazania organów uprawnionych, które będą gromadzić ww.
informacje. Nieznane są również źródła finansowania i wysokość kosztów wynikających z
realizacji obowiązków nałożonych na Policję. ZG NSZZ P uważa, że kwestie te powinny zostać
uregulowane, jeżeli nie ustawowo, to odpowiednim rozporządzeniem właściwych ministrów.
2. Do art. 1 ust. 2 ustawy o Policji – nowo dodany pkt 12 (art. 1 pkt lit. "b" projektu):
ZG NSZZ P proponuje wykreślenie tego punktu. Dotychczasowa treść art. 1 ust. 2 wyczerpująco
określa zadania nałożone przez ustawodawcę na Policję, nie wykluczając zwalczania terroryzmu.
Każdy akt terroryzmu jest jednocześnie bezprawnym zamachem na życie, zdrowie i mienie
obywateli oraz bezpieczeństwo i mienie publiczne.
3. Do art. 4 ust. 3 ustawy o Policji (art. 1 pkt 2 lit. "a" projektu):
ZG NSZZ P proponuje zachowanie obowiązującego zapisu art. 4 ust. 3 ustawy o Policji.
Proponowane zmiany są nieuzasadnione. Wyższa Szkoła Policji jest jedna i w związku z tym nie
ma potrzeby wskazywania miejsca jej lokalizacji w ustawie, podobnie jak nie wskazuje się
miejsca lokalizacji Komendy Głównej Policji. Natomiast wyodrębnianie w tym miejscu ustawy ze
struktur Policji Centralnego Biura Śledczego i innych centralnych jednostek organizacyjnych
Policji w żaden sposób nie wpłynie na jakość wykonywanych zadań realizowanych przez CBŚ i
inne centralne jednostki organizacyjne Policji, może natomiast doprowadzić do nadmiernej
rozbudowy struktur organizacyjnych tych jednostek. Ponadto przyznanie nowo powołanemu szefowi
CBŚP i innych centralnych jednostek organizacyjnych Policji kompetencji kierownika jednostki
może spowodować utratę przez Policję kontroli w zakresie naboru, kompetencji i wymagań
stawianym kandydatom do służby w tych jednostkach. W obecnej sytuacji finansowej Policji
wyposażenie ww. jednostek w statusy jednostek budżetowych spowoduje przesunięcie znacznych
środków finansowych z budżetu Policji w zagwarantowanej budżetem wysokości bez względu na
trudności finansowe całej Policji i jednocześnie nałoży na komendy wojewódzkie Policji
obowiązek obsługi finansowej i logistycznej odpowiednich komórek terenowych tych jednostek.
4. Do art. 4 ust. 3 i nowo dodanego ust. 3 b ustawy o Policji (art. 1 pkt 2 lit. "b" projektu):
ZG NSZZ P proponuje wykreślenie w art. 4 ust. 3 pkt 2 słów "Centralne Biuro Śledcze Policji
i" oraz wykreślenie pkt 4 w ust. 3 art. 4 ustawy o Policji. W obecnej sytuacji finansowej
Policji tworzenie i powoływanie jednostek badawczo - rozwojowych do prowadzenia badań
naukowych i prac badawczo - wdrożeniowych nie znajduje podstawy prawnej opisanej w art. 1
ust. 2 Ustawy o Policji. Zadaniami tymi winna zajmować się przede wszystkim Wyższa Szkoła
Policji w oparciu o swoją bazę naukową i kadrę. Zasady funkcjonowania Wyższej Szkoły Policji
dopuszczają możliwość prowadzenia prac badawczych i rozwojowych oraz naukowych, a także
korzystania z różnych funduszy na ten cel. Ponadto w przypadku przyjęcia propozycji w Policji
rozpoczęłaby działanie jednostka organizacyjna, której etaty i świadczenia dla
funkcjonariuszy i pracowników Policji finansowałby budżet Policji, tymczasem organizację i
zakres działania oraz tryb powoływania dyrektorów tych jednostek regulowałaby odrębna ustawa.
5. Do art. 5 ustawy o Policji - nowo dodany ust. 1a (art. 1 pkt 3 lit. "a" projektu):
ZG NSZZ P proponuje wykreślenie ust. 1 a w art. 5 ustawy o Policji.. Źródłem prawa w zakresie
dotyczącym kierowania Policją są w dostatecznym stopniu dotychczasowa ustawa o Policji oraz
przepisy określające kompetencje przysługujące ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Kierowanie Policją nie może więc sprowadzać się jedynie do wydawania zarządzeń i wytycznych.
Przyznanie Komendantowi Głównemu Policji takich uprawnień zapisanych w akcie prawnym o randze
ustawy jest przyznaniem de facto organowi administracji rządowej uprawnień do tworzenia prawa.
6. Do art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o Policji (art. 1 pkt 3 lit. "b" projektu):
ZG NSZZ P proponuje zachowanie obowiązującej obecnie treści art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o
Policji. Treść proponowanego w projekcie zapisu wyraźnie wskazuje, że intencją projektodawcy
jest znaczne zawężenie kręgu potencjalnych kandydatów na te stanowiska i ograniczenie prawa
Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji do wyboru tylko i
wyłącznie spośród korpusu oficerów starszych lub generałów Policji. Kwestie zawarte w
proponowanym zapisie reguluje rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
dotyczące kompetencji kandydatów na te stanowiska. Uzasadnienie propozycji jest abstrakcyjne
z uwagi na fakt, że komendant komisariatu ostatniej kategorii jest zazwyczaj oficerem
starszym. Formalna przynależność do korpusu oficerów starszych nie stanowi gwarancji
odpowiedniego poziomu fachowego i posiadania doświadczenia niezbędnego do kierowania Policją.
Kwestię wyboru kandydatów winien regulować przepis dopuszczający prowadzenie procedury
konkursowej połączonej z testem kwalifikacyjnym.
Ponadto proponujemy wyposażyć Komendanta Głównego Policji w uprawnienia do powoływania i odwoływania swoich zastępców bez udziału Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, tym bardziej, że Komendant Główny Policji posiada uprawnienia do samodzielnego powoływania i odwołania komendantów wojewódzkich Policji i komendanta stołecznego oraz komendantów szkół Policji.
Zauważalny jest także brak wskazania organu, który miałby powołać lub odwołać szefa CBŚP.Brak jest również określenia kryteriów wymagań na to stanowisko.