|
NIEZALEŻNY SAMORZĄDNY ZWIĄZEK ZAWODOWY POLICJANTÓW
NSZZ POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO
Władze
Tu jesteś :
Strona główna >
Archiwum wiadomości > Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich |
Home E-mail |
Konieczność szybkiego wdrożenia zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych - odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich
BIURO
RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
RPO - 584481
Pan Antoni DUDA
Przewodniczączy
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
ul.Puławska 148/150
02-624 Warszawa
W odpowiedzi na wystąpienie z dnia 22 września br., działając z upoważnienia Rzecznika Praw Obywatelskich uprzejmie informuję, co następuje.
Rzecznik Praw Obywatelskich jest adresatem wielu skarg, wskazujących na konieczność szybkiego wdrożenia zmian w systemie emerytalnym służb mundurowych, górników i rolników. W opinii Rzecznika zawarte w ramach tych systemów rozwiązania nie są dostosowane do uwarunkowań społeczno-gospodarczych, a ponadto ich utrzymanie spowoduje dalsze drastyczne pogorszenie stanu finansów publicznych.
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) oraz art. 12 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 68 ze zm.) emerytura przysługuje policjantowi (żołnierzowi, funkcjonariuszowi) zwolnionemu z zawodowej służby, który w dniu zwolnienia z tej służby posiada 15 lat służby. Zatem jedynym warunkiem nabycia prawa do emerytury przez żołnierza zawodowego i funkcjonariusza służb mundurowych jest 15-letnia wysługa lat w służbie oraz zwolnienie ze służby, natomiast żadnego znaczenia nie ma wiek uprawnionego. W rezultacie uprawnienia emerytalne nabywają osoby w relatywnie młodym wieku, które z reguły kontynuują działalność zarobkową przy zachowaniu prawa do wypłaty co najmniej połowy świadczenia. Aktualne i prognozowane warunki demograficzne i gospodarcze spowodowały konieczność zreformowania systemu emerytalnego w Polsce, w szczególności poprzez podniesienie wieku emerytalnego i ewolucyjną likwidację uprawnień do wcześniejszej emerytury. Założenie to zostało zrealizowane jedynie w odniesieniu do powszechnego (pracowniczego) systemu, obowiązującego od 1 stycznia 1999 r. Przyjęto jako powszechnie obowiązujący wiek emerytalny na poziomie 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, uzależniając jednocześnie prawo do gwarantowanego minimalnego poziomu emerytury w nowym systemie od spełnienia warunku posiadania minimalnego stażu ubezpieczenia (20 lat dla kobiet i 25 lat dla mężczyzn).
Zdaniem Rzecznika zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszy służb mundurowych powinno być traktowane jako integralna część systemu ubezpieczenia społecznego. Ocena szczegółowych rozwiązań zawartych w tych systemach, z punktu widzenia konstytucyjnych zasad równości i sprawiedliwości społecznej, nie może więc być kwestionowana okolicznością że rozwiązania te mają swe uzasadnienie w "specyfice" danego systemu (por. orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 1997 r. sygn. akt K 25/96, OTK ZU Nr 3-4, poz. 36). System ubezpieczeń społecznych powinien mieć w zasadzie powszechny i jednolity charakter. Z tych względów regulacja uzależniająca nabycie prawa do emerytury przez funkcjonariuszy służb mundurowych jedynie od spełnienia warunku wysługi (15 lat w służbie) pozbawiona jest racjonalnego uzasadnienia i może nasuwać wątpliwości konstytucyjne. Ponadto analiza systemów emerytalnych służb mundurowych obowiązujących w niektórych innych państwach unijnych lub NATO wskazuje wyraźnie, że obok wydłużenia okresu służby konieczne jest wprowadzenie granicy wieku emerytalnego oraz wydłużenie okresu służby, z którego ustalana jest podstawa wymiaru świadczenia. Ponadto niezbędne jest także zróżnicowanie warunków nabywania prawa do emerytury w zależności od rodzaju służby.
Przedstawiając powyższe Rzecznik zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów o zajęcie stanowiska w kwestii przewidywanych zmian systemu emerytalnego służb mundurowych oraz terminu ich wdrożenia.
DYREKTOR ZESPOŁU
mgr. Lesław Nawacki